Barcelona, Hiszpania 2009
Red Bull Air Race
Barcelona, Hiszpania, 3-4.10.2009 r.
Wyścigi lotnicze zorganizowane przez producenta napojów energetycznych Rrd Bull zorganizowano po raz pierwszy w 2003 roku. W 2009 roku po rozmowach z FAI wyścigi zyskały na randze zwcięzcy rocznego cyklu zdobywają tytuł mistrzosta świata w wyścigach samolotowych FAI
Pomysł zorganizowania popularnych wyścigów lotniczych kiełkował w głowach kilku pilotów od 2001 roku. Należało stworzyć prosty i przejrzysty regulamin, wyścigi miały podążać za publicznością a nie odwrotnie. Celem zawodów było pokonanie slalomu pomiędzy bramkami w jak najkrótszym czasie. Bramki niebieskie należało pokonać lotem poziomym bramki czerwone bokiem pod kątem 90 stopni. W pierwszym sezonie w środku trasy należało wykonać "touch and go" czyli dotknąć kołami pasa startowego. Punkty otrzymywało sześciu najlepszych zawodników w wyścigu. Za uchybienia podczas lotu piloci otrzymywali karne 2 lub 5 sekund lub byli dyskwalfikowani.
Logo zawodów
W 2003 roku udało się rozegrać tylko dwa wyścigi w Zeltweg (Austria) i Budapeszcie (Wegry) zwycięzcą sezonu został jeden z pomysłodawców Peter Besenyey Węgry
Film z pierwszych rozegranych zawodów
W kolejnych latach regulamin ulegał zmianom, popularność rosła i w 2009 roku zwycięzca otrzymuje tytuł Mistrza Świata w Wyścigach Samolotowych FAI.
W sezonie 2009 o palmę pierwszeństwa zmagało się piętnastu pilotów z dwunastu państw, medale rozdano po sześć wyścigach;
- Abu Dhabi (Emiraty Arabskie) 17-18 kwietnia
- San Diego (USA) 9-10 maja
- Windsor (Kanada) 13-14 czerwca
- Budapeszt (Węgry) 19-20 sierpnia
- Porto (Portugalia) 12-13 września
- Barcelona (Hiszpania) 3-4 października
Organizatorzy nabrali wprawy w prezentacji zmagań
Podczas każdego z wyscigów zawodnicy wykonują lot kwalifikacyjny, dwunastu najlepszychawansuje do dalszych zmagań.
Dwunastka pilotów (Top 12) podzielona na sześć par, po raz kolejny pokonuje trasę. zwycięzcy w każdej z padawansują automatycznie a dwóch przegranych z najlepszymi czasami awansuje do dalszych wyscigów
Ósemka pilotów (Super 8) podzielonych na cztery pary wykonuje trzeci przelot i zwycięzcy każdej z par awansują do finału
Czwórka najlepszych pilotów ściga się po raz ostatni rywalizując o medale na każdym etapie nie brane są pod uwagę wyniki z poiprzednich wyscigów
Za zwycięstwo pilot otrzymuje dwanaście punktów, za drugie miejsce dziesięć, każda kolejna pozycja o jeden punkt mniej. Dodatkowo zwycięzca eleminacji otrzymuje jeden punkt
W poszczególnych wyścigach wygrywali
Wyścig w Abu Dhabi
Wyniki Abu Dhabi
lokata | Pilot | Kraj | pkt |
1 | Hannes ARCH | Austria | 13 |
2 | Paul BONHOMME | Wielka Brytania | 10 |
3 | Nicolas IVANOFF | Francja | 9 |
4 | Nigel LAMB | Wielka Brytania | 8 |
5 | Matt HALL | Australia | 7 |
6 | Sergey RAKHMANIN | Rosja | 6 |
7 | Mike MANGOLD | USA | 5 |
8 | Alejandro MACLEAN | Hiszpania | 4 |
9 | Kirby CHAMBLISS | USA | 3 |
10 | Peter BESENYEY | Węgry | 2 |
San Diego
Hannes Arch podczas wyścigu zderzył się z ptakiem, szczęście dopisało, udało się bezawaryjnie wylądować
Finałowy wyścig
Wyniki San Diego
lokata | Pilot | Kraj | Pkt |
1 | Nicolas IVANOFF | Francja | 12 |
2 | Paul BONHOMME | Wielka Brytania | 10 |
3 | Hannes ARCH | Austria | 10 |
4 | Peter BESENYEY | Węgry | 8 |
5 | Matt HALL | Australia | 7 |
6 | Nigel LAMB | Wielka Brytania | 6 |
7 | Mike MANGOLD | USA | 5 |
8 | Sergey RAKHMANIN | Rosja | 4 |
9 | Glen DELL | RPA | 3 |
10 | Alejandro MACLEAN | Hiszpania | 2 |
Windsor (Kanada)
Wyniki w Windsor (Kanada)
lokata | Pilot | Kraj | pkt |
1 | Paul BONHOMME | Wielka Brytania | 12 |
2 | Hannes ARCH | Austria | 10 |
3 | Kirby CHAMBLISS | USA | 10 |
4 | Mike MANGILD | USA | 8 |
5 | Sergey RAKHMANIN | Rosja | 7 |
6 | Michael GOULIAN | USA | 6 |
7 | Matt HALL | Australia | 5 |
8 | Nigel LAMB | Wielka rytania | 4 |
9 | Nicolas IVANOFF | Francja | 3 |
10 | Alejandro MACLEAN | Hiszpania | 2 |
Budapeszt (Węgry)
Tradycyjnie w połowie sierpnia zawody trafiają do stolicy Węgier
Film zmontowany w nieco inny spsoób ze zmagań z przed roku
Wyniki Budapeszt
lokata | Pilot | Kraj | Pkt |
1 | Michael GOULIAN | USA | 12 |
2 | Paul BONHOMME | Wielka Brytania | 10 |
3 | Kirby CHAMBLISS | USA | 10 |
4 | Hannes ARCH | Austria | 8 |
5 | Mathias DORDERER | Niemcy | 7 |
6 | Mike MANGILD | USA | 6 |
7 | Matt HALL | Australia | 5 |
8 | Nicolas IVANOFF | Francja | 4 |
9 | Nigel LAMB | Wielka Brytania | 3 |
10 | Peter BESENYEY | Węgry | 2 |
Wyścig w Porto (Portugalia) na Youtube
Zwycięzcy w Porto
lokata | Pilot | Kraj | Pkt |
1 | Paul BONHOMME | Wielka Brytania | 13 |
2 | Hannes ARCH | Austria | 10 |
3 | Matt HALL | Australia | 9 |
4 | Oeter BESENYEY | Węgry | 8 |
5 | Mike MANGOLD | USA | 7 |
6 | Matthias DOLDERER | Niemcy | 6 |
7 | Alejandro MACLEAN | Hiszpania | 5 |
8 | Kirby CHAMBLISS | USA | 4 |
9 | Michael GOULIAN | USA | 3 |
10 | Yoshihide MUROYA | Japonia | 2 |
Barcelon (Hiszpania)
Ostatni wyścig w sezonie 2009 zorganizowany w Barcelonie. Nagrodzono zwycięzców wyścigu a następnie rozdano medale triumfatorom sezonu 2009.Po raz pierwszy rozdano medale mistrzostw świata
Wycig z youtube
Wyniki Barcelona 2009
lokata | Pilot | Kraj | Pkt |
1 | Paul BONHOMME | Wielka Brytania | 12 |
2 | Nigel LAMB | WielkaBrytania | 10 |
3 | MATTHIAS DOLDERER | Niemcy | 9 |
4 | Hanes ARCH | Austria | 9 |
5 | kirby CHAMBLISS | USA | 7 |
6 | Yoshihide MUROYA | Japonia | 6 |
7 | Nicolas IVANOFF | Francja | 5 |
8 | Peter BESENYEY | Węgry | 4 |
9 | Matt HALL | Australia | 3 |
10 | Alejandro MACLEAN | Hiszpania | 2 |
Zwycięzcy sezonu 2009
Wynki sezon 2009
miejsce | zawodnik | kraj | maszyna | wynik |
---|---|---|---|---|
1 | Paul BONHOMME | Wielka Brytania | Edge 540 | 67.0000 |
2 | Johann "Hannes" ARCH | Austria | Edge 540 | 60.0000 |
3 | Matt HALL | Australia | MXS R | 36.0000 |
4 | Kirby CHAMBLISS | USA | Edge 540 | 34.0000 |
5 | Nicolas IVANOFF | Francja | Edge 540 | 33.0000 |
6 | Nigel LAMB | Wielka Brytania | MXS R | 32.0000 |
7 | Mike MANGOLD | USA | Edge 540 | 32.0000 |
8 | Peter BESENYEJ | Węgry | MXS R | 24.0000 |
9 | Matthias DOLDERER | Niemcy | Edge 540 | 23.0000 |
10 | Michael GOULIAN | USA | Edge 540 | 22.0000 |