Na początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku FAI ogłasza konkurs na prosty i tani szybowiec, na monotypie w przyszłości mają być rozgrywane zawody szybowcowe. Pomysł nie nowy, w 1938 roku rozpisano podobny konkurs na monotyp szybowca na jakim będą rywalizować zawodnicy podczas Igrzysk Olimpijskich w 1940 roku. Wtedy wygrał Meise-Olympia, wybuch II wojny światowej uniemożliwił rozegranie Igrzysk.

Nowy konkurs FAI na szybowiec klasy światowej wygenerował 42 projekty, do ścisłego finału zakwalifikowano 7 projektów. W 1994 roku ogłoszono zwycięzcę i był nim szybowiec PW 5 Smyk. Początkowo wytwórcą szybowców były zakłady w Świdniku a od 2001 zakłady w Bielsku Białej. W 2008 roku klasę światową włączono do programu Szybowcowych Mistrzostw Świata. W 2010 roku w Słowackiej Previdzy Klasa Światowa po raz ostatni gościła w mistrzostwach świata W 2015 roku zorganizowano pierwsze mistrzostwa świata w nowej klasie 13,5 metrowej

LpLokalizacjaRok
1InönüTurcja1997
2LesznoPolska1999
3LilloHiszpania2001
4NitraSłowacja2003
5Vinon sur VerdonFrancja2006

Klasyfikacja medalowa

MiejsceKrajZłotoSrebroBrąz
1Francja451
2Polska102
3Szwecja001
3Czechy001