Mistrzostwa Świata w klasie Światowej
Na początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku FAI ogłasza konkurs na prosty i tani szybowiec, na monotypie w przyszłości mają być rozgrywane zawody szybowcowe. Pomysł nie nowy, w 1938 roku rozpisano podobny konkurs na monotyp szybowca na jakim będą rywalizować zawodnicy podczas Igrzysk Olimpijskich w 1940 roku. Wtedy wygrał Meise-Olympia, wybuch II wojny światowej uniemożliwił rozegranie Igrzysk.
Nowy konkurs FAI na szybowiec klasy światowej wygenerował 42 projekty, do ścisłego finału zakwalifikowano 7 projektów. W 1994 roku ogłoszono zwycięzcę i był nim polski szybowiec PW 5 Smyk. Początkowo wytwórcą szybowców były zakłady w Świdniku a od 2001 zakłady w Bielsku Białej. W 2008 roku klasę światową włączono do programu Szybowcowych Mistrzostw Świata. W 2013 roku w Argentynie w Adolfo Gonzalez Klasa Światowa po raz ostatni gościła w mistrzostwach świata, zawody na monotypie na wzór zagłówek nie przypadły do gustu FAI. W to miejsce powstaje nowa klasa 13,5 metrowa, gdzie głównymi ograniczeniami są rozpiętość 13,5 metrów i obciążenie powierzchni nośnej do 35 kg/m2 w tym wypadku dopuszczono producentów z całego świata z indywidualnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi
W 2015 roku zorganizowano pierwsze mistrzostwa świata w nowej klasie 13,5 metrowej
Klasyfikacja medalowa
Miejsce | Kraj | ![]() | ![]() | ![]() |
---|---|---|---|---|
1 | Francja | 4 | 5 | 1 |
2 | Polska | 1 | 0 | 2 |
3 | Czechy | 0 | 0 | 1 |
3 | Szwecja | 0 | 0 | 1 |
Chronologia zawodów
LP | Lokalizacja | Kraj | Rok |
---|---|---|---|
1 | Inönü | Turcja | 1997 |
2 | Leszno | Polska | 1999 |
3 | Lillo | Hiszpania | 2001 |
4 | Nitra | Słowacja | 2003 |
5 | Vinon sur Verdon | Francja | 2006 |