23 Mistrzostwa Świata w lataniu precyzyjnym - Spitzerberg

Data publikacji: 18.04.2023

Udostępnij:

FacebookTwitter

Spitzerberg, Austria, 29.07-06.08.2017

 

Do mistrzostw zgłosiło się 63 zawodników z 15 państw w tym 7 kobiet (na miejsce wyleciało siedmiu zawodników z Polski) Ostatni weekend lipca przeznaczono na treningi zawodników i sędziów.

Według programu w poniedziałek 31 lipca zaplanowano konkurencje lądowań a następnie pierwszego, drugiego i trzeciego  sierpnia po jednej konkurencji nawigacyjnej. Zawodnikom do klasyfikacji zalicza się konkurencję lądowań i dwie najlepsze z konkurencji nawigacyjnych

 

Konkurencje

 

1) 31 lipca konkurencja lądowań, wygrał; Krzysztof SKRĘTOWICZ, Polska, 9 pkt.

2) 1 sierpnia, 1 konkurencja nawigacyjna, wygrał; Janusz DAROCHA Polska 62 pkt.

3) 2 sierpnia, 2 konkurencja nawigacyjna, wygrał; Petr JONÁŠ Czechy, 50 pkt.

4) 3 sierpnia, 3 konkurencja nawigacyjna, wygrał Krzysztof SKRĘTOWICZ Polska 18 pkt.

 

Marcin Chrząszcz zgodził się opisać mistrzostwa

 

Reprezentacja Polski zjawiła się kilka dni przed oficjalnym otwarciem Mistrzostw Świata. Malowniczo położone lotnisko Spitzerberg znajduje się dokładnie między Wiedniem, a Bratysławą obok małej góry, od którego wzięło nazwę. Zaraz przy Dunaju. Trening jest niezwykle istotny przed tak ważną imprezą. Przez trzy dni ćwiczyliśmy lądowania i trasy nawigacyjne. Kończąc trening mogliśmy stwierdzić: jesteśmy gotowi!

 

W Mistrzostwach Świata zaplanowano trzy konkurencje nawigacyjne – najgorsza odpada oraz konkurencję lądowań, aby wyłonić mistrza spośród 63 pilotów

 

Pierwszego dnia rozpoczęliśmy od konkurencji lądowań, która składała się z lądowania normalnego, znad bramki, bez gazu i bez gazu i klap. Żaden Polak nie dostał kary za lądowanie „nienormalne” za co jest bardzo dużo punktów karnych. Po 4 lądowaniach wyłoniliśmy Mistrza Świata w Lądowaniach – Krzysztofa Skrętowicza! Reszta Polaków także była wysoko co dało nam złoto drużynowo:

 

 

Drugiego dnia przystąpiliśmy do konkurencji nawigacyjnej. Mieliśmy wszyscy pozytywne nastawienie, gdyż każdy z nas miał ilość punktów karnych (po konkurencji Lądowań) która pozwalała dalej walczyć o mistrzostwo. Pierwsza trasa miała nam także pokazać poziom trudności tych zawodów. Organizatorzy zaplanowali loty na północ od lotniska. Konkurencja trwała około 1:20 i w tym czasie mieliśmy nie tylko za zadanie trzymać się nakazanej trasy i czasu (bramka tolerancji 4s) ale także znaleźć obiekty: 9 zdjęć i 12 znaków. Jako ekipa byliśmy zaskoczeni wynikami. Po pierwsze organizatorzy dali o 4 obiekty mniej do znalezienia niż dopuszczał regulamin – co ułatwiało zawody, po drugie trasy były dość proste nawigacyjnie a punkty kontroli czasu w miejscach gdzie udawało nam się przewidzieć w 70% -80% przypadków. Poradziliśmy sobie zatem świetnie.

 

Niestety Krzysztof Wieczorek i Marcin Chrząszcz napotkali przeciwności już na ziemi. Krzysztof popełnił błąd na obliczeniówce dostał 90 pkt. karnych a Marcin za późno włączył loger przez co pierwsza kontrola czasu na starcie była nie dokładna i dostał 200 pkt. karnych… z 230 ! Byłby to świetny wynik. Pamiętajmy że najgorszą konkurencję można odrzucić, więc gramy dalej!

 

Druga konkurencja nawigacyjna tym razem przebiegała na południe od lotniska. Spodziewaliśmy się, ze tym razem organizatorzy dadzą więcej obiektów do znalezienia, gdyż teren wydawał się być prostszy. Tak się nie stało i tylko po tej trasie Polacy umocnili swoją pozycję. Marcinowi Chrząszcz także drugiego dnia zabrakło szczęścia i dostał 200 pkt. za pomyłkę w obliczeniach przed startem. Pan Janusz Darocha natomiast – pretendent do medalu – pomylił się z odczytem na zegarku o minutę i tym samum zarobił sporo pkt. karnych na jednym z sekretnych punktów pomiaru czasu.

Wszystko miał wyjaśnić dzień trzeci. Z nadzieją patrzyliśmy na Krzysztofa Skrętowicza jak się „rozkręca” z trasy na trasę i walczy o podium. Zagrażało nam tylko dwóch Czechów którzy byli bardzo blisko czołówki

 

TRASA trzecia wyłonić miała Mistrza. Każdy z nas skupiony był bardzo mocno na zadaniu. Należało przypieczętować formę. Czesi zagrażali, ale wiedzieliśmy, że tym razem przywieziemy wyniki z trasy, które będą nadzwyczaj dobre. Tak też się stało! Organizatorzy utrzymali małą ilość obiektów, a dobre zapoznanie się z terenem i świetna nawigacja pozwoliła nam wykręcić wysokie wyniki. Czesi nie mieli szans! Krzysztof Skrętowicz przywożąc 18 pkt karnych (6 sekund. poza tolerancja na całej 1:20 trasie!) przypieczętował pięknie tytuł Mistrza Świata. Janusz Darocha także utrzymał podium, a Michał Wieczorek dołączył do grona trzech najlepszych!

 

 

Na tych mistrzostwach pokazaliśmy Polską siłę sportowego latania samolotowego, które ma u nas tak piękną długą historię!

 

Zdobyliśmy Złoto drużynowe, Złoto drużynowe lądowań! Indywidualnie zajęliśmy całe podium !

 

Marcin CHRZĄSZCZ

 

Wyniki łączne w tabelach poniżej

 

Wyniki końcowe - indywidualnie - 63 zawodników

Miejsce Zawodnik Kraj Maszyna Wynik
11 Krzysztof Wieczorek Polska C 152 344
2 Janusz Darocha Polska C 152 178
8 Kurt E. Norevik Norwegia C 150 294
4 Bolesław Radomski Polska C 152 205
3 Michał Wieczorek Polska C 152 194
13 Marcin Chrząszcz Polska C 150 365
9 Petr Jonaš Czechy C 152 321
7 Marcin Skalik Polska C 150 256
1 Krzysztof Skrętowicz Polska 3Xtrim 83
5 David Černy Czechy C 152 215
10 Robert Verbancič Słowenia F 152 334
6 Tomas Rajdl Czechy C 152 254

Wyniki młodzieżowców - 13 pilotów - nieoficjalnie

Miejsce Zawodnik Kraj Maszyna Wynik
1 Petr Jonaš Czechy C-152 82
2 Nicolas Lebreton Francja F-152 413

Wyniki kobiet - 7 pilotek - nieoficjalnie

Miejsce Zawodnik Kraj Maszyna Wynik

Wyniki końcowe - drużynowo - 12 zespołów

Miejsce Kraj Wynik
8 Niemcy 2867
3 Francja 1425
1 Polska 455
6 Austria 2129
2 Czechy 790
4 Słowacja 1874
7 Szwajcaria 2580
9 Rosja 3256
5 Szwecja 1923
10 Norwegia 3661