1 Wyścigi Red Bull Air Race - Barcelona

Data publikacji: 23.04.2023

Udostępnij:

FacebookTwitter

Barcelona, Hiszpania, 03-04.10.2009

 

Wyścigi lotnicze zorganizowane przez producenta napojów energetycznych Red Bull zorganizowano po raz pierwszy w 2003 roku. W 2009 roku po rozmowach z FAI wyścigi zyskały na randze a zwycięzcy rocznego cyklu zdobywają tytuł mistrza Świata w wyścigach samolotowych FAI

 

Pomysł zorganizowania popularnych wyścigów lotniczych kiełkował w głowach kilku pilotów od 2001 roku. Należało stworzyć prosty i przejrzysty regulamin, wyścigi miały podążać za publicznością a nie odwrotnie. Celem zawodów było pokonanie slalomu pomiędzy bramkami w jak najkrótszym czasie. Bramki niebieskie należało pokonać w locie poziomym. Bramki czerwone bokiem pod kątem 90 stopni. W pierwszym sezonie w środku trasy należało wykonać „touch and go” czyli dotknąć kołami pasa startowego. Punkty otrzymywało sześciu najlepszych zawodników w wyścigu. Za uchybienia podczas lotu piloci otrzymywali kary w postaci 2 lub 5 sekund lub byli dyskwalifikowani.

 

W 2003 roku udało się rozegrać tylko dwa wyścigi w Zeltweg (Austria) i Budapeszcie (Wegry) zwycięzcą sezonu został jeden z pomysłodawców Peter Besenyey Węgry

Film z pierwszych rozegranych zawodów

W kolejnych latach regulamin ulegał zmianom, popularność rosła i w 2009 roku zwycięzca otrzymuje tytuł Mistrza Świata w Wyścigach Samolotowych FAI.

 

W sezonie 2009 o palmę pierwszeństwa zmagało się piętnastu pilotów z dwunastu państw, medale rozdano po sześć wyścigach;

 

Abu Dhabi (Emiraty Arabskie) 17-18 kwietnia – wygrał; Hannes Arch, Austria 13 pkt.

San Diego (USA) 9-10 maja – wygrał Nicolas Ivanoff, Francja 12 pkt.

Windsor (Kanada) 13-14 czerwca – wygrał; Paul Bonhomme, Wielka Brytania 12 pkt.

Budapeszt (Węgry) 19-20 sierpnia – wygrał; Michael Goulian, USA 12 pkt.

Porto (Portugalia) 12-13 września – wygrał; Paul Bonhomme, Wielka Brytania 12 pkt

Barcelona (Hiszpania) 3-4 października – wygrał; Paul Bonhomme, Wielka Brytania 12 pkt

 

Podczas każdego z wyścigów zawodnicy wykonują lot kwalifikacyjny, dwunastu najlepszych awansuje do dalszych zmagań.

 

Dwunastka pilotów (Top 12) dzielona jest na sześć par, po raz kolejny pokonuje trasę. zwycięzcy w każdej z par awansują automatycznie a dwóch przegranych z najlepszymi czasami awansuje do dalszych wyścigów

 

Ósemka pilotów (Super 8) podzielonych na cztery pary wykonuje trzeci przelot i zwycięzcy każdej z par awansują do finału

 

Czwórka najlepszych pilotów ściga się po raz ostatni rywalizując o medale na każdym etapie nie brane są pod uwagę wyniki z poprzednich wyścigów

 

Za zwycięstwo pilot otrzymuje dwanaście punktów, za drugie miejsce dziesięć, każda kolejna pozycja o jeden punkt mniej. Dodatkowo zwycięzca eliminacji otrzymuje jeden punkt

 

Ciekawe spojrzenie na wyścig

 

 

Wyniki końcowe - sezon 2009 - indywidualnie

Miejsce Zawodnik Kraj Maszyna Wynik
8 Peter Besenyej Węgry MXS R 24
6 Nigel Lamb Wielka Brytania MXS R 32
5 Nicolas Ivanoff Francja Edge 540 33
2 Johann „Hannes” Arch Austria Edge 540 60
4 Kirby Chambliss USA Edge 540 34
10 Michael Goulian USA Edge 540 22
1 Paul Bonhomme Wielka Brytania Edge 540 67
3 Matt Hall Australia MXS R 36
7 Mike Mangold USA Edge 540 32
9 Matthias Dolderer Niemcy Edge 540 23