Na początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku FAI ogłasza konkurs na prosty i tani szybowiec. Na monotypie w przyszłości mają być rozgrywane zawody szybowcowe. Pomysł nie nowy, w 1938 roku rozpisano podobny konkurs na monotyp szybowca na jakim będą rywalizować zawodnicy podczas Igrzysk Olimpijskich w 1940 roku. Wtedy wygrał szybowiec Meise-Olympia, wybuch II wojny światowej uniemożliwił rozegranie Igrzysk i włączenie szybownictwa do igrysk

 

Nowy konkurs FAI na szybowiec klasy światowej ogłoszony w końcu XX wieku wygenerował 42 projekty, do ścisłego finału zakwalifikowano 7 projektów. W 1994 roku ogłoszono zwycięzcę i był nim polski szybowiec PW 5 Smyk. Początkowo wytwórcą szybowców były zakłady w Świdniku a od 2001 zakłady w Bielsku Białej. W 2008 roku klasę światową włączono do programu Szybowcowych Mistrzostw Świata. W 2013 roku w Argentynie w Adolfo Gonzalez Klasa Światowa po raz ostatni gościła w mistrzostwach świata, zawody na monotypie na wzór zagłówek nie przypadły do gustu FAI. W to miejsce powstaje nowa klasa 13,5 metrowa, gdzie głównymi ograniczeniami są rozpiętość 13,5 metrów i obciążenie powierzchni nośnej do 35 kg/m w tym wypadku dopuszczono producentów z całego świata z indywidualnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi

 

W 2015 roku zorganizowano pierwsze mistrzostwa świata w nowej klasie 13,5 metra w nowej klasie organizowane są zawody i ustanawiane rekordy kontynuując nie jako klasę światową

Klasyfikacja medalowa

MiejsceKraj
1 Francja 4 5 1
2 Polska 1 0 2
3 Czechy 0 0 1
3 Szwecja 0 0 1

Chronologia zawodów

LPLokalizacjaKrajRok
1 Inönü Turcja 1997
2 Leszno Polska 1999
3 Lillo Hiszpania 2001
4 Nitra Słowacja 2003
5 Vinon sur Verdon Francja 2006