7 Szybowcowe Mistrzostwa Świata - Leszno

Udostępnij:

FacebookTwitter

Leszno, Polska, 15-29.06.1958

 

W zawodach wystartowało 61 zawodników z 22 państw, 17 zawodników latało na polskich szybowcach. Były to pierwsze mistrzostwa rozegrane w kraju z bloku wschodniego. W dniu otwarcia mistrzostw zorganizowano pokazy lotnicze, zaprezentowano miedzy innymi poczwórny hol szybowców za samolotem, start szybowca za śmigłowcem a następnie zawis śmigłowca na linie holowniczej co widać na drugim filmie linkowanym z youtube. Akrobację samolotową i szybowcową oraz pokaz formacji myśliwskich samolotów MiG-15.

 

W zawodach zrezygnowano z rozgrywania konkurencji na szybowcach dwumiejscowych w to miejsce włączono do programu mistrzostw klasę standard a dotychczasową klasę jednomiejscową przemianowano na klasę otwartą

Pierwsza konkurencja została rozegrana w poniedziałek, szesnastego. Doskonała organizacja i sprzyjająca pogoda dopomogły w uzyskaniu doskonałych wyników;

Zawodnicy przelecieli 83 451 km w czasie 2879 godzin
Ustanowiono 31 krajowych rekordów szybowcowych.
uzyskano 10 warunków diamentowych do złotych odznak szybowcowych.
14.06.1958 r Jugosłowianin Bożidar Komac podczas lotu treningowego ustanawia rekord świata (prędkość na tarasie trójkąta 300 km z wynikiem 78,97 km/h). Rekord zatwierdzono po mistrzostwach
Były to pierwsze mistrzostwa w których rywalizujący wykonali przeloty ponad 500 km

W klasie otwartej wygrał jeden z współtwórców szybowca HKS

 

ROZEGRANE KONKURENCJE

 

1) 16.07 Docel powrót 230 km;

 

klasa standard – wygrał Witek Polska, 49,1 km/h, 1000 pkt.
klasa otwarta – wygrał Haase, RFN, 55,4 km/h, 1000 pkt.

 

2) 17.07 trójkąt 106 km;

 

klasa standard – wygrałWitek, Polska, 70,1 km/h, 1000 pkt.
klasa otwarta Haase, RFN 83,4 km/h, 1000 pkt.

 

3) 18.07 przelot docelowy 305 km;

 

klasa standard – wygrał Tandefelt, Finlandia, 251 km, 1000 pkt.
klasa otwarta – wygrał Deane Drumond, Wielka Brytania, 282 km, 1000 pkt.

 

4) 22.07 przelot docelowy 92 km;

 

klasa standard wygrał Horma, Finlandia, 87,5 km/h, 1000 pkt.
klasa otwarta – wygrał Haase, RFN, 86,8 km/h, 1000 pkt.

 

5) 24.07 przelot otwarty;

 

klasa standard – wygrał Horma, Finlandia, 519 km, 1000 pkt.
klasa otwarta – wygrał Kumpost, Czechosłowacja, 536 km (najdłuższy przelot w dotychczasowych mistrzostwach świata) 1000 pkt.

 

6) przelot docelowy;

 

klasa standard wygrał; Huth, RFN, 191 km, 1000 pkt.
klasa otwarta wygrał Goodhard, Wielka Brytania, 209 km, 1000 pkt.

 

Filmy ilustrujące mistrzostwa

 

Zdjęcie z internetu

 

Wyniki końcowe - Klasa standard - 24 zawodników

MiejsceZawodnikKrajMaszynaWynik
1 Adam Witek Polska Mucha Std. 5232
2 Per Axel Persson Szwecja ZUGVOGEL IV 5086
8 Vasilije Stjepanowić Jugosławia ILINDENKA 4170
3 Heinrich Huth RFN Ka-6BR 5021
4 Johami E. Horma Finlandia PIK-3C 4844
5 Harald O. Tandefelt Finlandia Ka-6 4673
6 Jerzy Wojnar Polska Mucha Std 4556
7 Tony Goodhard Wielka Brytania OLYMPIA 4/15 4427
9 Camille Labar Francja BREGUET 905 3973
10 Willem Tautenhoofel Holandia SKYLARK II 3702

Wyniki końcowe - klasa otwarta - 37 zawodników

MiejsceZawodnikKrajMaszynaWynik
5 Edward Makula Polska JASKÓŁKA Z 5066
4 Bozidar Komač Jugosławia METEOR 57 5118
14 Marian Gorzelak Polska JASKÓŁKA Z 4016
2 Hilary Charles Nicholas Goodhart Wielka Brytania SKYLARK III 5172
1 Ernst Gunter Haase RFN HKS-3 5651
3 Rudilf Mestan Czechosłowacja DEMANT 5172
6 Daniel Barbera Francja BREGUET 901s 4997
7 Anthony Deane-Drummond Wielka Brytania OLYMPIA 4/19 4924
8 Jacob Laur RFN ZUGVOGEL III 4916
9 Lyle Maxey USA ZUGVOGEL III 4884
10 Jaroslav Kumpost Czechosłowacja L-21 SPARTAK 4761