Złota Odznaka Szybowcowa

Data publikacji: 30.11.2021

Udostępnij:

FacebookTwitter

ZŁOTA ODZNAKA SZYBOWCOWA, Szwajcaria, 01-10.01.1930

 

 

Bardzo wcześnie w sporcie szybowcowym rozpoczęto przyznawanie odznak za uzyskanie poziomu wyszkolenia. Na początku lat trzydziestych rozpoczęto przyznawanie Srebrnej Odznaki Szybowcowej (W pierwszych latach uznawanej też jako warunek D)

 

Srebrna odznaka szybowcowa

 

By uzyskać Srebrną Odznakę szybowcową należało wypełnić wymagania;

 

Przelot na odległość co najmniej 50 km

Przewyższenie co najmniej 1000 m

Czas lotu co najmniej 5 godzin

 

Pierwsi piloci udekorowani srebrnymi odznakami to Wolf Hirth i Robert Kronfeld obaj Niemcy 15 lutego 1931 roku.

 

Złota odznaka szybowcowa

 

Wraz ze srebrną odznaką określono wymagania do zdobycia Złotej Odznaki Szybowcowej;

 

Przewyższenie co najmniej 3000 m

Przelot co najmniej 300 km (po trasie trójkąta lub w linii prostej)

 

Diamentowa Odznaka Szybowcowa

 

Podczas 42 Konferencji Generalnej FAI zorganizowanej w dniach 2 – 9 września 1949 ustanowiono warunki do uzyskania wyższego wyróżnienia czyli Złotej Odznaki Szybowcowej z trzema diamentami. By je zdobyć należało wykonać poniższe warunki;

 

Przelot co najmniej 500 km po dowolnej trasie

Przelot co najmniej 300 km po wyznaczonej trasie (przelot docelowy, docelowo powrotny itp.)

Przewyższenie co najmniej 5000 m

 

Pierwszym szybownikiem który zdobył złotą odznakę szybowcową z trzema diamentami to John ROBINSON USA ostatni warunek spełnił 1 lipca 1950 roku.

 

Złota odznaka z liczbą 1000

 

W 1993 roku zaproponowano przyznawanie dodatkowych odznak za dalekie przeloty. Na dole odznaki trafia liczba odzwierciedlającą zaliczony przelot. Pierwszą odległością jaka zaczęła trafiać na odznaki to 1000 km i kolejne odległości co 250 km;

 

Pierwszą odznakę z liczbą tysiąc otrzymał Alvin Horne PARKER USA za przelot tysiąc kilometrowy jeszcze z 31 lipca 1964 roku. Na początku XXI wieku gdy przeszło czterystu szybowników wykonało przeloty + tysiąc kilometrowe. Terrence Raymond DELORE Nowa Zelandia jako pierwszy zdobył odznakę z 1250 km po przelocie na trasie 1465,7 km. wykonanym 1 marca 2002 roku.

 

23 grudnia 2002 roku Diether MAMMERT Niemcy jako pierwszy wywalczył odznakę z liczbą 1500 km (pokonał 1513 km)

 

Pierwszą odznakę z 1750 km zdobył Luiz Ermino MORAES Brazylia za przelot 1893,6 km z 19 listopada 2001.

 

Pierwszym szybownikiem który otrzymał odznakę z liczbą 2000 km był Raymond William LINSKEY Nowa Zelandia za pierwszy przelot 2000 km (2026,65 km) wykonany 14 grudnia 1990 roku.

 

1 października 2015 rozpoczęto przyznawanie odznaki z liczbą 750 km. Do dziś (styczeń 2016) uzyskano 669 odznak z liczbą 1000 i tylko 40 z wynikiem 750 km

 

Rejestr odznak przelotowych prowadzą Aerokluby narodowe, po zgłoszeniu aeroklubu do FAI wystawia odpowiedni certyfikat

 

Poniżej Polskie przeloty +1000 km

 

1) Henryk MUSZCZYŃSKI (1016 km niedokończony docel-powrót 1025 km, wykonany 14.05.1980, odznaka FAI nr 26)

2) Janusz CENTKA (26.05.1990, czworobok 1006 km, (2 Polak z odznaką FAI nr 155) (Loty treningowe przed 5 Szybowcowymi Mistrzostwami Europy)

3) Stanisław ZIENTEK (26.05.1990, czworobok 1006 km, (3 Polak z odznaką FAI nr 156) (loty treningowe przed 5 Szybowcowymi mistrzostwami Europy)

4) Janusz TRZECIAK (26.05.1990, czworobok 1006 km) (loty treningowe przed 5 Szybowcowymi Mistrzostwami Europy)

5) Tomasz RUBAJ (1997, 1012 km)

6) Marek MAŁOLEPSZY (29.07.2003, 1088,707 km, (4 Polak odznaką FAI nr 458) Rek Polski przelot deklarowany z 3 pz

7) Zdzisław BEDNARCZUK (17.06.2010, 1003,438 km, (5 Polak z odznaką FAI nr 571) Rekl Polski przelot dowolny z 3 pz

8) Zbigniew NIERADKA (29.06.2010, 1017,6 km, (6 Polak z odznaką FAI nr 572) (pierwszy w Polsce trójkąt 1000+)

9) Piotr PAWŁOWSKI (23.11.2010, 1375,09 km)

10) Sebastian KAWA (29,11,2010, docel-powrót 1006,50 km)

11) Wojciech KOS (8.12.2010, przelot dowolny 1113,8 km)

12) Marek SZUMSKI (8.12.2010, trójkąt 1005,15 km)

13) Jerzy KOLASIŃSKI (6.01.2012, trójkąt 1029,3 km) (7 Polak z odznaką FAI nr 581)

14) Adam CZELADZKI (15.01.2012, trójkąt 1028,6 km) (8 Polak z odznaką FAI nr 594)

15) Tomasz CHUDOMENT (16.12.2012, wielobok 1024,57 km)

16) Krzysztof  ŁUNIEWSKI (1.01.2013, wielobok 1032,62 km)

17) Tomasz DUL (8.01.2013, przelot dowolny 1028,7 km)

18) Marian NOWAK (12.05.2013, ?) (9 Polak z odznaką FAI) (Obecnie startuje jako Kanadyjczyk)

19) Michał LEWCZUK (24.11.2013, trójkąt 1000 km)

20) Robert ŚLĘCZKOWSKI (13.12.2013, trójkąt 1007,0 km) (10 Polak z odznaką FAI nr 629)

21) Łukasz WÓJCIK (6.06.2014, 1024,94 km) (11 Polak z odznaką FAI nr 663)

22) Łukasz FLORKOWSKI (1.01.2015, 1024.10 km)

23) Jarek MICHALUK (30.11.2015, 1159,80 km)

24) Marek GAJDZIŃSKI (5.12.2015, 1027.4 km) (12 Polak z odznaką FAI nr 664)

25) Wojciech MACKIEWICZ (5.12.2015, 1032,6 km) (13 Polak z odznaką FAI nr 665)

26) Stanisław WUJCZAK (6.01.2016, 1044,04 km)

27) Bogdan DOROŻKO (3.06.2016, 1001,6 km) Przelot z 3 PZ z Olsztyna (14 Polak z odznaką FAI)

28) Łukasz BŁASZCZYK (4.07.2016, 1018.39 km) (15 Polak z odznaką FAI)

29) Krzysztof OSTROMĘCKI (30.11.2016, 1099,47 km) (16 Polak z odznaką FAI)

30) Gustaw MARTUSEWICZ (30.11.2016, 1062,76 km

31) Arkadiusz STEFAŃCZYK (19.01.2017, 1023,24 km)

32) Tomasz Hornik (3.07.1019, 1015,200 km)

33) Andrzej ŚMIELKIEWICZ (23.12.2019, 1021,51 km)

 

W zestawieniu nazwisko pilota, (data przelotu, zarejestrowany wynik) (numer odznaki FAI) Uwagi